Niat sedekah, peniaga jual durian IOI RM5 sekilo

Niat sedekah, peniaga jual durian IOI RM5 sekilo

Niat sedekah, peniaga jual durian IOI RM5 sekilo. Gerai durian di Jalan Kebun Tambahan di sini terkenal dengan jualan pelbagai jenis durian termasuk IOI dengan harga bermula dari RM5 hingga RM10 sekilogram apabila stok berlimpah.

Gerai yang dikenali sebagai Durian Brother’s dari Tangkak, Johor telah menjadi nama sinonim dalam penjualan durian bermutu tinggi dan durian kampung di tepi jalan yang sibuk ini selama lebih lima tahun.

Shahrul Hatta Mat Wahab, pemiliknya yang berusia 34 tahun, menyatakan bahawa mereka menawarkan durian pada harga antara RM15 hingga RM55 sekilogram, tetapi harga ini dapat menjadi lebih rendah menjelang penghujung musim.

Niat sedekah, peniaga jual durian IOI RM5 sekilo

Menurutnya, pada penghujung musim biasanya banyak durian yang diterima berukuran agak kecil berbanding dengan awal musim, jadi durian ini tidak dapat dijual secara timbang setiap bijinya.

“Kalau kami dapat durian dengan harga murah, kami jual murah. Baru-baru ini kami menerima bekalan durian jenis IOI dengan harga RM22 sekilogram (beli dari kebun), tetapi kami melelong IOI dengan harga RM5 hingga RM10 sekilogram sahaja.
“Hari itu, terdapat banyak buah durian yang gugur dan jenis IOI ini tidak dapat bertahan lama, jadi kami perlu menjualnya dengan harga murah untuk mengelakkan rosak dan juga dengan niat untuk bersedekah,” katanya.

Shahrul, yang tinggal di Teluk Panglima Garang, ditemui oleh Sinar Harian di gerainya di Jalan Kebun Tambahan, dan beliau mula terlibat dalam perniagaan jualan durian sejak tahun 2016 hingga kini.

Antara jenis durian yang dijual bapa kepada lima anak itu termasuklah musang king, udang merah, D24, XO dan durian kampung selain durian jenis IOI bergantung bekalan diterima.

Dalam masa yang sama, musim durian dijangka akan berakhir menjelang penghujung Julai ini sebelum tiba musim durian seterusnya, tetapi Shahrul berhasrat untuk mengekalkan harga jualan yang berpatutan dan bahkan lebih rendah.

“Jika kami menerima bekalan yang banyak, harga durian akan dijual dengan sedikit lebih rendah. Biarlah, jika harga lebih murah, semua orang boleh menikmatinya, dan kita boleh berkongsi rezeki bersama-sama,” katanya.

Baca Lagi:
Ibu gajah ucap ‘terima kasih’ kepada Perhilitan raih perhatian ramai
Kisah Cik B dengan ayah kandung yang ramai tak tahu..
Ramai tersentuh hati lihat peniaga OKU kopek durian guna satu tangan
CATEGORIES