Ini antara punca kenapa dilarang buka kipas waktu pasang aircond

shutterstock 124533580

Ini antara punca kenapa dilarang buka kipas waktu pasang aircond.

Dah pasang air cond, kipas tetap on. Ini dah jadi amalan kita. Cepat sikit rasa sejuk. Tapi sebenarnya tindakan ini tak disarankan.

Demikian penjelasan seorang juruteknik Muhammad Noramin Mat.. Tindakan ini bukan hanya membazir tapi juga menyebabkan kos penyelenggaraan pendingin hawa bertambah. Boleh baca penjelasan beliau.

Ini antara punca kenapa dilarang buka kipas waktu pasang aircond

On aircond + on kipas
Semalam aku ada bagitau pasal ON AIR COND + ON KIPAS BIASA. Kalau korang nak tahu, bila korang on je dua dua benda ni dalam masa yang sama, nanti suhu panas dengan suhu dingin boleh bergaul, lepas tu nanti filter air cond korang pun cepat tersumbat.

Ini antara punca kenapa dilarang buka kipas waktu pasang aircond

Jadi benda macam ni, korang kene kerap cuci filter air cond korang. Kalau tak cuci macam mana laa nak rasa SENSASI dingin air cond tu kan? Korang banyak rasa angin dari korang rasa dingin.

Kalau macam tu rugi je pasang air cond kat rumah kalau rasa dingin tu tak BEST! kan?

Nah ni haah aku lukis gambar kat bawah bagi korang tengok (buka gambar, dalam tu ada citer sikit) macam mana kitaran angin tu.

Aku nak buat video grafik aku tak reti geng. Aku lukis je la senang. (walaupun lukisan aku tak semolek lukisan Leonardo da Vinci. Korang paham dah kira ok la aku rasa).

Gambar A. Situasi normal bila ON AIR COND & off kipas biasa.
Kitaran hawa panas dan dingin dalam kondisi yang baik.

Ini antara punca kenapa dilarang buka kipas waktu pasang aircond

Situasi di bawah bila kipas dan aircond kedua-dua on. Menyebabkan air cond pening dengan suhu ruang bilik. Kitaran hawa panas dan dingin bercampur. (boleh jadi penyebab bil elektrik korang tinggi). P/S: Kalau korang tahu guna ‘MOD DRY’, Tu dah kira lain.

Ini antara punca kenapa dilarang buka kipas waktu pasang aircond

Baca Lagi:

Tular aksi ‘Bomoh’ lakukan ritual hentikan hujan di perlumbaan MotoGP

Suhu bumi dijangka meningkat dan akan alami peristiwa “Tanpa Bayang” seluruh negara

Nama Siti Hariesa tular selepas tersebar klip aksi panas bersama Zul Ariffin, bukan calang-calang orang ni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *