Gaji RM10,8k sebulan, tapi lelaki ini mahu berhenti kerja sebab bosan di pejabat

Gaji RM10,8k sebulan, tapi lelaki ini mahu berhenti kerja sebab bosan di pejabat

Gaji RM10,8k sebulan, tapi lelaki ini mahu berhenti kerja sebab bosan di pejabat.

Baru-baru ini, sebuah hantaran Facebook oleh lelaki Singapura tular dan telah mencetuskan perdebatan dalam kalangan warganet Singapura dan Malaysia.

Lelaki tersebut, yang dikenali sebagai Kenji Ong berkata, dia dalam perancangan untuk menghantar surat berhenti kerja kepada majikannya kerana mempunyai terlalu banyak masa lapang di pejabat.

Dah terbiasa bekerja dari rumah

Selain itu, Ong juga meluahkan bekerja secara fizikal di pejabat adalah terlalu memenatkan selepas dia sudah bekerja dari rumah dalam tempoh masa yang lama semasa pandemik berlaku.

Lelaki dari Singapura ini turut meluahkan dia berasa kurang puas apabila hanya menerima 20 hingga ke 30 e-mel dalam sehari apabila bekerja di pejabat.

Gaji RM10,8k sebulan, tapi lelaki ini mahu berhenti kerja sebab bosan di pejabat

Jelas Ong, bekerja dari rumah adalah lebih efektif kerana dia mampu menyiapkan tugasan dalam tempoh 3 jam, dan berehat apabila mempunyai masa lapang.

Terpaksa berlakon buat kerja

Ong juga meluahkan betapa sukarnya untuk dia berada di pejabat tanpa berbuat apa-apa kerja kerana majikannya duduk duduk di sebelah.

Untuk itu, dia akan berlakon mengisi data di dalam Microsoft Excel ketika masa lapang agar kelihatan seperti sedang membuat kerja. Dia juga akan memeriksa e-mel berulang kali untuk menghabiskan masa lapang yang ada.

Gaji RM10,8k sebulan, tapi lelaki ini mahu berhenti kerja sebab bosan di pejabat

Gaji RM10,832 dan tidak stres, tapi…

Dedah Ong, dia menerima gaji SGD3,400 (bersamaan RM10,832) dan ia adalah satu jumlah yang selesa untuk pekerjaan seperti itu memandangkan dia tidak perlu bekerja lebih masa atau pada masa hujung minggu.

Bagaimanapun, terlalu banyak masa lapang di pejabat membuatkan dia berasa stres dan kurang bermotivasi untuk bekerja.

Dapat reaksi pelbagai

Perkongsian Ong ini mendapat reaksi pelbagai warganet. Ada yang memberi komen agar Ong mendedahkan nama syarikat agar mereka boleh memohon kerja di situ kerana kedengaran seronok.

Ada juga yang berkata Ong sepatutnya kekal bekerja di situ kerana dia menerima gaji yang selesa dan tidak terlalu stres.

Baca Lagi:

Kehilangan 12 tahun Anita Sarawak akhirnya terjawab

Profesor Amerika sanggup terbang ke Pulau Pinang ingin memeluk Islam

Anda boleh kena saman jika menternak ayam dirumah sendiri

CATEGORIES