KJ tarik balik rayuan kes ‘main belakang’ terhadap Anwar

KJ tarik balik rayuan kes ‘main belakang’ terhadap Anwar

KJ tarik balik rayuan kes ‘main belakang’ terhadap Anwar.

Pertarungan undang-undang melibatkan Khairy Jamaluddin untuk mengetepikan keputusan mahkamah bahawa beliau bertanggungjawab memfitnah Anwar Ibrahim berhubung kenyataan “main belakang” pada perhimpunan politik 14 tahun lalu, berakhir.

Peguam kepada bekas ketua pemuda Umno itu menulis surat kepada Mahkamah Persekutuan bulan lalu untuk menarik balik permohonan bagi kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan pada Februari.

Peguam Anwar, J Leela berkata, surat itu dihantar ke pejabat pendaftar mahkamah tertinggi dan salinannya dipanjangkan kepada mereka.

“Peguam Khairy juga meminta kami mengetepikan kos untuk penarikan balik itu tetapi kami tidak bersetuju,” katanya kepada FMT.

Leela berkata, dia telah menulis surat kepada mahkamah untuk memutuskan kos.

Pada 7 Mac, firma guaman Tetuan Shafee & Co telah memfailkan tujuh soalan mengenai undang-undang dalam dua perkara berasingan berhubung kes itu.

Sebulan sebelum itu, Mahkamah Rayuan mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi bahawa Khairy bertanggungjawab dan ganti rugi RM150,000 yang diberikan kepada Anwar, kini ketua pembangkang, tidak keterlaluan

KJ tarik balik rayuan kes ‘main belakang’ terhadap Anwar

Hakim Darryl Goon, yang menyampaikan keputusan Mahkamah Rayuan, berkata pembelaan dikemukakan oleh Khairy untuk mengetepikan saman Anwar telah gagal.

Beliau berkata, pembelaan justifikasi tidak dibuat, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian.

“Kami juga berpendapat bahawa hakim tidak silap membuat kesimpulan bahawa pembelaan defendan (Khairy) terhadap keistimewaan layak juga tidak dibuat,” kata Goon, yang bersidang bersama Lee Swee Seng dan Ghazali Cha.

Anwar, yang diwakili oleh Gopal Sri Ram dan Leela, turut menerima pengecualian kos sebanyak RM50,000.

Panel hakim juga menolak rayuan Khairy untuk memasukkan komen yang adil untuk mencabar saman itu.

“Pindaan itu dibuat terlalu lewat iaitu selepas perbicaraan selesai,” katanya ketika memberikan kos RM10,000 lagi kepada Anwar.

Goon berkata, hakim perbicaraan telah mengambil kenyataan yang disangkal dalam konteks yang betul, termasuk mengambil kira analogi dan kiasan yang digunakan untuk membuat kesimpulan bahawa ia adalah fitnah.

Katanya, kesannya bukan pada perkataan yang sebenarnya digunakan tetapi apa disimpulkan oleh orang biasa.

“Kesimpulan yang boleh dibuat mesti dianggap sebagai makna semula jadi dan biasa bagi perkataan yang digunakan,” katanya.

Khairy, yang kini menteri kesihatan, membuat kenyataan itu semasa ceramah di Lembah Pantai semasa kempen pilihan raya umum 2008.

Sri Ram berhujah, Khairy memfitnah Anwar di hadapan khalayak Melayu dengan menggambarkan beliau sebagai seorang homoseksual dan seorang yang rendah akhlaknya.

“Khairy sedang berucap di hadapan orang ramai yang memahami konteks di mana ia ditujukan kepada Anwar,” katanya.

Dalam pernyataan tuntutannya, Anwar berkata Khairy telah menyatakan bahawa pakatan pembangkang ketika itu terdiri daripada PAS, DAP dan PKR “ada dalam perkahwinan mutaah seperti yang diamalkan oleh mazhab Syiah”.

“Mereka berkahwin pada waktu malam dan bercerai pada keesokan harinya untuk menghalalkan maksiat. PAS main DAP dari kiri dan DAP main PAS dari kanan. Anwar bermain kedua-duanya dari belakang,” katanya memetik Khairy sebagai berkata.

Beliau berkata, Khairy turut berucap kepada orang Islam bermazhab Shafi’i dan merujuk kepada mazhab Syiah, yang dianggap sebagai kumpulan sesat di negara ini.

Baca Lagi:

Penumpang tak puas hati, tiket harga mahal, suka hati jadual semula penerbangan

Ramai sedih bila dapat tahu chef ‘Senyum’ Turki alami tumor otak, badan semakin susut

Sesuatu yang ‘Ganjil’ berlaku dalam PAS

CATEGORIES
TAGS