Ini jumlah minima income setiap individu yang wajib bayar cukai, jangan sampai LHDN datang ketuk pintu rumah!

Ini jumlah minima income setiap individu yang wajib bayar cukai, jangan sampai LHDN datang ketuk pintu rumah!

Ini jumlah minima income setiap individu yang wajib bayar cukai, jangan sampai LHDN datang ketuk pintu rumah!

‘Cukai pendapatan’. Terdengar saja istilah ini, tidak semena-mena bulu roma kita ‘meremang’, bukan? Ia bukanlah kisah seram pun, jauh sekali kena buat sesuatu yang menakutkan. Tidak.

Cuma apabila sebut tentang cukai, ia adalah satu bentuk pembayaran yang perlu kita lunaskan kepada pihak kerajaan untuk satu tempoh tertentu. Pendek kata, kita kena keluarkan duit dan bayar kepada kerajaan.

Secara umumnya, cukai pendapatan adalah sejenis cukai yang dikenakan kepada setiap individu bagi pendapatan yang terbit di Malaysia atau diterima di Malaysia dari luar negara bagi setiap tahun taksiran.

Screenshot 2022 02 14 101704 censored 1 740x386 1

Terfikir juga, kenapa cukai pendapatan ini perlu dibayar oleh orang tertentu? Apa yang mewajibkan mereka untuk membayarnya? Kenapa bukan semua orang yang dipilih?

Sebenarnya Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) hanya akan memilih individu yang mempunyai jumlah pendapatan melebihi nilai ambang yang ditetapkan. Jadi bagi sesiapa yang ‘terpilih’, mereka perlu mendaftar fail cukai pendapatan.

Siapa yang wajib bayar?

Cukai pendapatan dikenakan terhadap dua sumber pendapatan individu, iaitu pendapatan penggajian dan pendapatan perniagaan. Pendek kata, orang kerja makan gaji kena bayar, orang bisnes sendiri pun kena bayar.

Kategori pendapatan penggajian individu

Merujuk petikan dalam portal LHDN, individu yang layak dikenakan cukai adalah mereka yang menerima pendapatan penggajian tahunan melebihi RM34,000 dan mempunyai Potongan Cukai Bulanan (PCB).

Pengiraan ambang jumlah pendapatan individu yang tidak dikenakan cukai adalah mengambil kira pendapatan kasar tahunan yang ditolak dengan pelepasan asas individu dan rebat cukai yang layak.

Contohnya, individu yang mempunyai tanggungan akan mendapat pelepasan sebanyak RM2,000 bagi seorang anak berusia bawah 18 tahun manakala tolakan rebat individu (RM400) serta pasangan (RM400 jika berkenaan) dibenarkan sekiranya pendapatan cukai individu tersebut tidak melebihi RM35,000.

Kategori pendapatan perniagaan individu

Menurut LHDN, keuntungan yang diperolehi daripada perniagaan, perdagangan, pencarian atau profesion adalah merupakan pendapatan yang layak dikenakan cukai. Ini termasuklah sebarang perniagaan yang tidak berdaftar dengan mana-mana pihak berkuasa (ekonomi bayangan).

Terdapat dua jenis perniagaan yang layak dikenakan cukai pendapatan, iaitu milikan tunggal atau bekerja sendiri (jalankan perniagaan secara berseorangan) dan perniagaan jenis perkongsian beberapa pihak.

Perlu difahami, perniagaan jenis perkongsian itu meliputi sebarang bentuk kerjasama antara dua pihak (atau lebih) bagi menyatukan hak, kuasa, tenaga kerja atau kemahiran dalam menjalankan perniagaan serta mewujudkan perkongsian keuntungan.

Perkongsian itu mungkin wujud melibatkan individu-individu, kerjasama dua syarikat, individu dan syarikat serta individu dan pemegang amanah bagi sesuatu penyelesaian.

Contoh-contoh jenis perniagaan yang akan dikenakan cukai pendapatan adalah seperti yang tertera dalam gambar di bawah:-

Screenshot 2022 03 18 090029

Bagaimana nak bayar cukai pendapatan?

Untuk pengetahuan anda, LHDN kini telah menyediakan saluran pembayaran yang lebih mudah, menjimatkan masa serta boleh diselesaikan hanya kurang daripada lima minit, iaitu secara tanpa tunai (cashless).

Kalau sebelum ini anda mungkin perlu beratur lama di mana-mana kaunter LHDN untuk menunggu giliran, kini tidak perlu lagi bersusah-payah kerana anda boleh sahaja membayarnya melalui saluran online FPX atau MyDebit di kaunter.

Tahukah anda, pembayaran cukai pendapatan secara online ini sebenarnya lebih selesa, pantas dan selesai dalam tempoh segera. Tidak perlu lagi ‘buang masa’ menunggu lama giliran masing-masing di kaunter.

Selain itu, keselamatan lebih terjamin kerana anda tidak perlu membawa wang tunai yang banyak ke kaunter. Malah transaksi wang berjalan lebih selamat kerana ia direkodkan dalam akaun bank. Menarik, bukan?

Kenali dua saluran pembayaran cukai pendapatan LHDN secara tanpa tunai yang anda boleh pilih

1. MyDebit – Perkhidmatan pembayaran yang membolehkan pengguna membuat pembayaran atau pembelian secara online menggunakan kad ATM. Transaksi boleh dibuat melalui dua kaedah, iaitu memasukkan nombor PIN kad ATM atau sistem tanpa sentuhan (Wave) di mesin POS di kaunter.

2. FPX – Perkhidmatan pembayaran yang membolehkan pengguna membayar pembelian/servis secara online melalui internet atau perbankan mudah alih. Transaksi berlaku melalui tolakan daripada akaun simpanan dan akaun semasa.

Bayar cukai pendapatan & menangi RM10,000

Keluar duit untuk bayar cukai pendapatan, tapi dapat semula duit sebagai hadiah? Ya! Apabila bayar cukai melalui saluran tanpa tunai di atas tadi, anda sebenarnya telah pun menyertai kempen Cashless Boleh 2.0 oleh PayNet.

Percaya atau tidak, dengan membuat pembayaran secara tanpa tunai mahupun cek di 20 agensi kerajaan terpilih yang lain, anda sebenarnya bakal berpeluang untuk memenangi hadiah wang tunai sebanyak RM10,000 untuk 100 pemenang bertuah!

Masthead 740x659 1

Caranya mudah saja. Anda hanya perlu melakukan transaksi tanpa tunai atau cek di mana-mana 20 agensi kerajaan terpilih, sama ada menggunakan kad ATM MyDebit atau DuitNow QR di kaunter, atau pun melalui perbankan internet menggunakan FPX, JomPAY dan DirectDebit.

Senarai 20 agensi kerajaan terpilih

Anda boleh menyertai kempen ini dengan melakukan pembayaran secara tanpa tunai di 20 agensi kerajaan terpilih seperti di bawah:-

1. Jabatan Kastam Diraja (JKDM)
2. Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)
3. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
4. Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
5. Polis DiRaja Malaysia (PDRM)
6. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
7. Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)
8. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
9. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) melalui PBT
10. Urusan kehakiman di mahkamah
11. Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)
12. Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM)
13. Jabatan Insolvensi Malaysia (Mdl)
14. Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM)
15. Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)
16. Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan (PPTGWP)
17. Majlis Amanah Rakyat (MARA)
18. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Lembaga Peperiksaan
19. Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)
20. Hospital UiTM Puncak Alam

Pendek kata, peluang untuk anda terpilih menjadi pemenang bertuah yang memenangi RM10,000 ini sangat luas biarpun hanya membayar RM1 kerana pembayaran tanpa tunai ini memang tiada jumlah minimum pun!

Kempen ini telah pun bermula sejak 1 Disember tahun lalu dan akan berakhir pada 31 Mei ini. Anda boleh ikuti segala maklumat lanjut mengenai kempen Cashless Boleh 2.0 di pautan INI.

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk menjadi salah seorang pemenang bertuah yang bakal memenangi hadiah ‘durian runtuh’ bernilai RM10,000!

Baca Lagi:

Penumpang jerit dan menangis, pesawat Malaysia Airlines Kuala lumpur-Tawau tiba-tiba terjunam!

Tular video tangan lelaki merayap meraba ke ruang solat jemaah muslimah “bapak siapa laa ni buat perangai”

Orang Singapura ni cerdik, ini cara mereka isi minyak RON95 tanpa kita sedar

CATEGORIES
TAGS