Sedih umat islam Malaysia sibuk pasal siapa bunuh Tangmo, akhirnya Ust Kazim bersuara ramai terdiam

Sedih umat islam Malaysia sibuk pasal siapa bunuh Tangmo, akhirnya Ust Kazim bersuara ramai terdiam

Sedih umat islam Malaysia sibuk pasal siapa bunuh Tangmo, akhirnya Ust Kazim bersuara ramai terdiam. Siapa Tak Kenal ustaz Kazim Elias? Kesungguhan beliau menyampaikan dakwah melalui ceramahnya telah mula mendapat perhatian ramai. Rakan – rakan serta penduduk seperjuangan menubuhkan sebuah Pusat Pendidikan. baru-baru ini beliau menyampaikan ceramah di salah sebuah masjid dengan menyentuh isu tak penting untuk difikirkan.

Sedih umat islam Malaysia sibuk pasal siapa bunuh Tangmo, akhirnya Ust Kazim bersuara ramai terdiam

fikir tangmo meniggal lagi lebih banyak berbandingg fikri ramadhan akan datang..

sepupu pun tidak, anak saudara pun tidak, sibuk hal orang..

Lihat ceramah dibawah:

https://youtu.be/1I8UhbPKKec

Ini pula nasihat dari Pendakwah dan penceramah televisyen tanah air, Ustaz Elyas Ismail

Sudah dua minggu kes kematian pelakon Thailand, Tangmo Nida menjadi bualan hangat di media sosial. Biarpun terjadi di negara jiran, netizen Malaysia mengikuti rapat perkembangan

kes ini sehinggakan majlis penghormatan mendiang yang diadakan pada hariJumaat hingga Ahad.

Jangan keterlaluan

https://youtu.be/x21BKIhXXXE

Pendakwah dan penceramah televisyen tanah air, Ustaz Elyas Ismail mendedahkan dia ada menerima mesej daripada individu yang bermimpi tentang Tangmo.

Pesan Elyas, mimpi itu hadir berkemungkinan berpunca daripada psikologi gara-gara mengikuti perkembangan aktres itu. Katanya, jangan terlalu takut dan bimbang kerana itu hanya mainan tidur.

Baru-baru ini ada orang berkongsi tentang dia mimpi Tangmo Nida iaitu artis terkenal di Thailand yang mati dalam kes yang sangat menyayat hati dan mengejutkan.

Bagi kita orang Islam, kalau mimpi macam itu, kita jangan keterlaluan sangat nak takut, bimbang. Mungkin boleh jadi sebab kita banyak fikir, baca dan ikuti perkembangan kes tersebut. Maka, itu boleh menyebabkan kita mimpi.

Tak boleh ucap RIP

Dalam pada itu, Elyas turut menekankan kepada individu beragama Islam supaya tidak mengucapkan ‘Rest in Peace’ kepada seorang yang bukan Islam apabila berlaku kematian.

Katanya lagi, ucapan tersebut seolah kita mendoakan kepada mendiang.

Bagi saya, jika kematian melibatkan orang bukan Islam, seminat mana kita suka lakonan dan sayang dia, sama sekali kita tak boleh ucapkan RIP.

Sedih umat islam Malaysia sibuk pasal siapa bunuh Tangmo, akhirnya Ust Kazim bersuara ramai terdiam

RIP itu macam doa, kita orang Islam tak boleh. Sekadar bersimpati, berdukacita atas apa yang berlaku, itu boleh. Moga kita dapat manfaat dan belajar sesuatu.

Terdahulu, Tangmo, 37, bersama lima orang lain menaiki bot laju di Sungai Chao Phraya dari Jambatan Krung Thon di Bangkok ke Jambatan Rama VII di Nonthaburi.

Dia terjatuh ke dalam sungai berhampiran jeti Pibul 1 di daerah Muang di wilayah Nonthaburi sekitar 10.40 malam pada 24 Februari lalu.

Menafsirkan Mimpi Menurut Islam Tidak Terlarang

Menjadi sebuah keistimewaan jika memiliki kemampuan menafsirkan mimpi. Hal ini dibuktikan dengan kelebihan yang diperoleh Nabi Yusuf AS. Tertuang dalam AlQuran surat Yusuf ayat 21 yang artinya:

“Dan demikianlah Kami memberikan kedudukan yang baik kepada Yusuf di negeri (Mesir), dan agar Kami ajarkan kepadanya takwil mimpi. Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengerti.”

Dengan demikian, mempelajari ilmu tentang tafsir mimpi, tidak dilarang dalam Islam. Bahkan oleh sebagian ulama, ilmu tafsir mimpi ini dimasukkan dalam kategori ilmu syariat. Salah satu yang berpandangan demikian ialah antropolog terkemuka Muslim, Ibnu Khaldun. Berikut pandangannya tentang ilmu tafsir mimpi:

Sedih umat islam Malaysia sibuk pasal siapa bunuh Tangmo, akhirnya Ust Kazim bersuara ramai terdiam

Ilmu Tafsir Mimpi. Ilmu ini merupakan bagian dari ilmu syariat dan merupakan ilmu yang baru dalam agama tatkala ilmu-ilmu dijadikan sebuah pekerjaan dan manusia menuliskan tentang ilmu. Sedangkan mimpi dan tafsir mimpi sebenarnya telah wujud di zaman salaf (terdahulu) seperti halnya juga wujud di zaman khalaf (masa kini).” (Ibnu Khaldun, Muqaddimah Ibnu Khaldun, hal. 288).

Hendaknya dalam mempelajari ilmu tafsir mimpi terlebih dahulu menguasai ilmu-ilmu syariat yang bersifat fardlu ‘ain, seperti ilmu tauhid, ilmu fiqih, dan ilmu-ilmu syariat lainnya. Hal ini supaya memiliki fondasi ilmu agama yang mumpuni serta tidak mudah tertipu dengan hal-hal gaib yang ternyata bisikan setan atau khayalan pribadi semata.

Baca lagi:

Netizen Malaysia memang layak dapat anugerah siasat kes Tangmo

[VIDEO] Seram…Wanita dakwa dirasuk roh Tangmo Nida

Netizen terkejut ibu Tangmo terima wang sebanyak RM3.8 juta dan memaafkan 2 pesalah kes bunuh anaknya

Lelaki diculik 3 wanita, dirogol bergilir-gilir selama 3 hari

CATEGORIES