4 sebab yang perlu kita tahu jika sering batuk hingga ganggu tidur malam

4 sebab yang perlu kita tahu jika sering batuk hingga ganggu tidur malam

4 sebab yang perlu kita tahu jika sering batuk hingga ganggu tidur malam. Batuk merupakan simptom gangguan pada tekak seseorang menandakan gejala sampingan yang mungkin berlaku seperti, demam, lendir atau kahak, kurang minum air, atau rasa pedas menyengat.

Terutamanya, batuk yang sering dialami sesetegah orang pada waktu malam semasa terjaga dari tidur tanpa mengetahui punca sebenar.

Selsema antara punca menyebabkan badan mengeluarkan lendir berlebihan seperti di hidung dan kahak. Pun begitu, apabila berbaring lendir boleh menitis ke bahagian belakang tekak dan mencetuskan tindak balas batuk.

Bagaimanapun, batuk yang mengeluarkan lendir dikenali sebagai batuk “produktif” atau basah, manakala batuk yang tidak mengeluarkan lendir merupakan batuk “tidak produktif” atau kering sehingga mengganggu waktu tidur.

Dalam pada itu, terdapat beberapa punca penyebab batuk kategori kering boleh berlaku pada waktu malam, termasuklah;

4 sebab yang perlu kita tahu jika sering batuk hingga ganggu tidur malam

1. Jangkitan virus

Kebanyakan batuk tidak produktif akibat jangkitan virus hingga menyebabkan selsema dalam jangka beberapa hari, malah boleh menyebabkan demam atau panas badan.

Apabila simptom selsema pada hidung berlaku, ia akan mengganggu saluran pernafasan dan biasanya mengambil sedikit masa untuk pulih.

2. Asma

Asma adalah satu keadaan yang menyebabkan saluran pernafasan membengkak dan sempit sehingga sukar untuk bernafas.

Malah, batuk disebabkan asma boleh menjadi produktif atau tidak produktif yang selalunya lebih teruk berlaku pada waktu malam dan pada awal pagi.

4 sebab yang perlu kita tahu jika sering batuk hingga ganggu tidur malam

3. Gerd

Menurut Healthline, punca batuk kering pada waktu malam juga adalah kerana penyakit gastroesophageal reflux (GERD) iaitu sejenis tindak balas asid kronik dalam badan.

Atas dasar itu, ia berlaku apabila asid perut naik pada kawasan leher yang mencetuskan tindak balas batuk yang kering dan sering berlaku pada waktu malam.

4. Postnasal drip

Postnasal drip biasanya berlaku apabila badan mengeluarkan lebih banyak lendir daripada biasa, ia berlaku apabila anda mengalami selsema atau alahan.

Namun, apabila lendir menitik ke bahagian belakang dalam tekak, ia boleh mencetuskan refleks batuk dan menyebabkan batuk yang kering mengganggu tidur.

 Baca lagi:

Padah cekik isteri, zakar suami kena tikam dengan lembing

Pelik tapi benar, seorang wanita bercinta dengan pesawat mainan

AS ‘kecut perut’ dengan Rusia, batalkan ujian peluru berpandu

CATEGORIES