Ketam nipah laris, didakwa boleh kuatkan imunisasi pesakit Co­vid-19

Ketam nipah laris, didakwa boleh kuatkan imunisasi pesakit Co­vid-19

Ketam nipah laris, didakwa boleh kuatkan imunisasi pesakit Co­vid-19. Ketam nipah yang dijual oleh peniaga di sekitar Kuala Semerak di sini mendapat permintaan tinggi meskipun harganya melonjak daripada RM35 kepada RM100 sekilogram sejak dua tahun lalu.

Peningkatan harga itu dipercayai disebabkan ramai orang mencari ketam nipah selepas didakwa boleh dijadikan sebagai makanan tambahan untuk me­nguatkan imunisasi pesakit Co­vid-19 tahap satu dan dua.

Seorang peniaga ketam nipah, Izman Fikri Mohamad, 21, berkata, sebelum negara dilanda musim Covid-19, harga ketam nipah yang merupakan hasil tangkapan dari kawasan su­ngai bakau tempatan dijual RM35 sekilogram.

Ketam nipah laris, didakwa boleh kuatkan imunisasi pesakit Co­vid-19

Izman menunjukkan ketam nipah gred A yang dijual pada harga RM100 sekilogram di gerainya di Kuala Semerak, Pasir Puteh semalam.

Menurutnya, disebabkan permintaan tinggi, harganya kini boleh mencecah RM50 sekilogram malah mampu dijual RM100 sekilogram sekiranya ke­tam nipah gred A.

“Bekalan ketam nipah sukar diperoleh ketika ini sehingga kami terpaksa membelinya dari kawasan Pangkalan Gelap, Setiu di Terengganu selain bekalan dari beberapa lokasi di Johor.

“Bekalan 200 kilogram ketam nipah habis dijual hanya dalam tempoh tiga hari. Peningkatan harga ketam berlaku apabila permintaan tinggi, namun kurang bekalan ditambah pula dengan kos pengangkutan, katanya ketika ditemui Kosmo! semalam.

Izman memberitahu, dia menjual ketam nipah mengikut saiz iaitu saiz kecil berharga RM50 sekilogram, saiz pertengahan (RM65 hingga RM80) dan saiz besar atau gred A (RM100) hanya untuk dua hingga tiga ekor.

Menurutnya, peniaga di Kuala Semerak telah bersepakat untuk menyeragamkan harga jualan ketam nipah ketika ini.

Baca lagi: 

Jeneral perang Rusia dibunuh Sniper di Ukraine

Netizen terkejut ibu Tangmo terima wang sebanyak RM3.8 juta dan memaafkan 2 pesalah kes bunuh anaknya

Tak booster, tak boleh masuk stadium

CATEGORIES
TAGS