Minum kopi tiga cawan sehari bantu hidup lebih lama

Minum kopi tiga cawan sehari bantu hidup lebih lama

Minum kopi tiga cawan sehari bantu hidup lebih lama. Satu kajian terbaharu mendapati bahawa tabiat minum kopi sehingga tiga cawan sehari dapat membantu memanjangkan hayat individu, lapor portal berita MailOnline semalam.

Kajian yang mengambil masa selama 11 tahun itu turut mendedahkan bahawa individu yang mengamalkan tabiat itu juga adalah 12 peratus kurang berisiko untuk mati.

Mereka juga satu perlima kurang berisiko untuk mendapat penyakit kardiovaskular atau menderita angin ahmar.

Baca lagi:  Hancur hati gadis ini, bakal suami ‘Ghaib’ last minit, 300 kali call tak angkat

Minum kopi tiga cawan sehari bantu hidup lebih lama

Menurut salah seorang penulis kajian tersebut dari Universiti Queen Mary London, Dr. Steffen Petersen, hasil kajian itu menunjukkan bahawa pengambilan kopi dalam kadar sederhana tidak membahayakan kardiovaskular bahkan berkemungkinan memberi manfaat.

“Setahu kami, ini merupakan kajian terbesar setakat ini yang memberi tumpuan kepada kesan kardiovaskular daripada pengambilan kopi,” jelasnya.

 Baca lagi:  Kisah disebalik tauke Cina suami isteri bina surau khas untuk pengunjung mall solat

Kajian tersebut melibatkan peserta yang berusia purata 56 tahun serta tidak mempunyai penyakit jantung ketika kajian bermula. Kesemua perserta dipantau selama 11 tahun.

Dalam kalangan peserta, sebanyak 22 peratus terdiri daripada bukan peminum kopi, manakala 58 peratus minum sehingga tiga cawan sehari.

Hasilnya menunjukkan bahawa peserta yang minum antara setengah hingga tiga cawan kopi sehari adalah 12 peratus kurang berisiko untuk mati berbanding bukan peminat kopi.

Selain itu, 17 peratus peminum kopi juga kurang berisiko untuk mati akibat penyakit berkaitan kardiovaskular, manakala 21 peratus lagi kurang berisiko diserang angin ahmar.

Baca lagi:  Doktor kongsi 5 langkah mengurangkan rasa sakit lepas booster

CATEGORIES
TAGS