George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat

George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat

George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat. Siapa tak kenal dengan George Soros, seorang pelabur berketurunan Yahudi yang terkenal dengan gelaran “the man who broke the Bank of England”. Ini kerana tindakan beliau yang melawan posisi matawang pounds sterling dengan jumlah yang sangat besar untuk tempoh beberapa bulan sehingga menyebabkan Black Wednesday pada 16 September 1992.

George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat

Kali ini, billionaire tersebut memberi amaran China bakal berhadapan dengan krisis ekonomi setelah berakhirnya “real-estate boom” tahun lepas.

Ucapan di Hoover Institution, Standford University pada Isnin lalu turut menyelitkan Presiden Xi Jinping berkemungkinan tidak mampu untuk memulihkan keyakinan terhadap industri yang bermasalah tersebut, berikutan beberapa siri kes mungkir janji oleh pemaju dan kejatuhan nilai harga hartanah dan pangsapuri.

Real estate boom China terjadi berasaskan model yang tidak mampan yang hanya menguntungkan kerajaan serta menggalakkan orang ramai untuk melabur sejumlah besar wang simpanan mereka ke dalam hartanah, kata Soros.

George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat

Dasar kerajaan yang direka untuk mengekang ledakan itu menyukarkan raksasa hartanah yang berhutang, Evergrande untuk membayar hutangnya, tambahnya.

Pemaju mengalami kerugian lebih daripada $300 bilion jumlah liabiliti, termasuk kira-kira $19 bilion dalam bon luar pesisir yang dipegang oleh pengurus aset antarabangsa dan bank swasta bagi pihak pelanggan mereka. Evergrande telah berhempas-pulas selama berbulan-bulan untuk mengumpul wang tunai bagi tujuan membayar balik pinjaman.

Pegawai kerajaan telah dihantar ke syarikat itu untuk mengawasi penstrukturan semula. Evergrande telah membuat rayuan untuk lebih banyak masa, tetapi beberapa pemberi pinjaman kelihatan tidak mahu menunggu. Pada hari Ahad, syarikat itu berkata bahawa penerima telah dilantik ke atas sebidang tanah di Hong Kong, yang dicagarkan sebagai cagaran terhadap pinjaman $520 juta tahun lepas.

George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat

“Ia masih harus diperhatikan bagaimana pihak berkuasa akan menangani krisis itu,” kata Soros, semasa perbincangan panel mengenai perkembangan di China dan bagaimana Amerika Syarikat harus bertindak balas. “Mereka mungkin telah menangguhkan untuk menyelesaikannya terlalu lama, sehingga keyakinan orang ramai kini telah goyah.”

Soros sejak beberapa tahun kebelakangan ini muncul sebagai pengkritik terkemuka Xi dan Parti Komunis China yang memerintah. Beliau berkata pada bulan September pengurus aset BlackRock telah membuat “kesilapan tragis” dengan menjalankan lebih banyak perniagaan di China. Beliau telah mengkritik Beijing atas dasar pengawasannya dan tindakan keras terhadap perniagaan swasta.

Presiden China kini berdepan risiko daripada pasaran hartanah, menurut Soros, yang bercakap beberapa hari sebelum bermulanya Sukan Olimpik Musim Sejuk di Beijing.

Kejatuhan harga akan “menjadikan orang ramai yang telah melabur sebahagian besar simpanan mereka dalam hartanah akan memberontak terhadap Xi Jinping,” kata Soros, sambil menambah bahawa keadaan semasa “tidak kelihatan meyakinkan.”

George Soros beri amaran, China bakal hadapi krisis ekonomi paling dasyat
“Xi Jinping mempunyai banyak alat yang tersedia untuk membina semula keyakinan — persoalannya ialah sama ada dia akan menggunakannya dengan betul,” kata Soros.

Penganalisis telah lama bimbang bahawa kejatuhan Evergrande boleh mencetuskan risiko yang lebih besar untuk pasaran hartanah China, merencatkan sistem kewangan yang lebih luas dan pemilik rumah. Hartanah dan industri berkaitan menyumbang sebanyak 30% daripada KDNK negara.

Ekonomi China berkembang 8.1% tahun lepas, jauh melebihi sasaran kerajaan sendiri. Tetapi pertumbuhan yang semakin lemah pada bulan-bulan penutup 2021 menunjukkan krisis hartanah, wabak Covid mutasi baharu dan pendekatan rapi Beijing untuk mengawal virus itu semuanya diambil kira.

International Monetary Fund (IMF) menjangka pertumbuhan ekonomi akan perlahan secara mendadak kepada 4.8% pada 2022.

Baca Juga : Kucing ini terlalu rindukan arwah, sampai tak lalu makan dan akhirnya ia pergi selepas 41 hari

Zaman sekarang susah jumpa ‘Big Boss’ macam ni, kalau ada Syukurlah…

Bermula 11 Februari semua SOP cek suhu dan buku check in dimansuhkan

CATEGORIES
TAGS