“Bila balik kampung, suami bertukar jadi ‘lurus’ seperti hamba abdi keluarga sendiri, bila bersuara sebab geram, tak sangka jawapan balas suami buat aku menangis”

“Bila balik kampung, suami bertukar jadi ‘lurus’ seperti hamba abdi keluarga sendiri, bila bersuara sebab geram, tak sangka jawapan balas suami buat aku menangis”

“Bila balik kampung, suami bertukar jadi ‘lurus’ seperti hamba abdi keluarga sendiri, bila bersuara sebab geram, tak sangka jawapan balas suami buat aku menangis”. Isteri mana yang mampu bersabar jika melihat suaminya ibarat hamba abdi kepada keluarganya sendiri?

Boleh dikatakan setiap kali pulang ke kampung, si suamilah orang yang paling sibuk melakukan kerja-kerja rumah selain menguruskan ibunya yang uzur.

Bukan tiada adik beradik yang lain, namun semuanya seolah-olah bersikap lepas tangan.

"Bila balik kampung, suami bertukar jadi 'lurus' seperti hamba abdi keluarga sendiri, bila bersuara sebab geram, tak sangka jawapan balas suami buat aku menangis"

Itulah coretan seorang isteri dalam satu halaman Facebook, meluahkan rasa yang terbuku di dalam hatinya kerana bersimpati dengan suami sendiri.

“Suami saya tak kaya. Rumah masih menyewa. Kereta pun pakai Myvi je. Tapi bila balik kampung, dialah yang bersungguh-sungguh buat itu ini. Adik beradik yang lain ada. Tapi itulah, nak kata pun tak kena. Diorang buat tak tahu je. Busy dengan hal masing-masing,” tulisnya.

Lama memerhatikan betapa suaminya bertungkus lumus, wanita ini akhirnya memberanikan diri untuk bertanya.

“Saya cakap kenapa abang nak buat semua tu? Beli air minuman (rumah mak takda Coway), beli beras, beli barang-barang basah, beli juadah berbuka, pergi buang sampah, basuh toilet, basuh pinggan.
“Sedangkan adik beradik abang yang lain mana? Tak collect duit pun? Tak buat apa-apa pun? Dia diam je. Saya tahu, pertanyaan saya tu mungkin agak kasar tapi saya tak nak adik-beradik dia ambil kesempatan atas kelurusan diri dia,” tulisnya.

Namun, jawapan yang diberikan si suami benar-benar membuatkan wanita ini tersentak dan di luar jangkaan.

"Bila balik kampung, suami bertukar jadi 'lurus' seperti hamba abdi keluarga sendiri, bila bersuara sebab geram, tak sangka jawapan balas suami buat aku menangis"

“Abang tak kaya. Balik pun sekali sekala. Nak bagi banyak-banyak, memang abang tak mampu. Apa yang abang ada ni lah. Tulang empat kerat yang masih ada kudrat.”
“Abang tahu, awak mesti pelik dengan adik beradik abang kan? Entahlah. Abang nak betulkan pun, nak tegur, semuanya dah besar panjang.
“Lagipun, abang kesiankan mak. Masa abang bersihkan bilik mak semalam, abang kutip rambut-rambut dia yang gugur. Banyak. Semuanya dah putih.
“Abang masuk toilet mak. Abang nampak gigi palsu mak. Rupa-rupanya mak dah pakai gigi palsu. Abang tak tahu pun. Kalau abang tak boleh bagi mak duit banyak, biarlah mak rasa senang dengan kehadiran abang. Reda dengan abang. Tu pun dah cukup,” tulis wanita itu sebagaimana jawapan yang dituturkan suaminya.

"Bila balik kampung, suami bertukar jadi 'lurus' seperti hamba abdi keluarga sendiri, bila bersuara sebab geram, tak sangka jawapan balas suami buat aku menangis"

Wanita itu berkata, sebaik sahaja mendengar jawapan si suami, dia serta merta menangis lantas memohon maaf di atas soalan yang diajukannya sebelum itu.

“Saya pegang tangan dia. Saya salam dan saya kucup. Masa dakap dia, dia cakap abang harap anak-anak kita nanti pun akan buat benda yang sama kat awak. Jaga awak. Hormati awak. Sayang awak, macam abang buat kat mak. Ya Allah. Ampuni saya dan rahmatilah dia,” tulis wanita berkenaan mengakhiri coretannya.

Posting coretan itu sehingga kini meraih hampir 200 shares di Facebook.

Baca Lagi:
PMX individu pertama dalam Malaysia miliki Digital ID, ini yang perlu anda tahu tentang Digital ID
Rahsia pada usia 71 tahun, lelaki ini terkejut uncle cina hafal surah Yassin sebagai amalan hidup sihat
‘Aku sanggup ambil cuti setahun tanpa gaji sebagai engineer, baru 3 bulan jadi surirumah, suami aku mula berubah jadi ‘raja’ buat aku macam hamba abdi’
CATEGORIES