Bangunan tinggi Telecom 218 meter terbakar

bangunan tertinggi di Changsha

Bangunan tinggi Telecom 218 meter terbakar. Kebakaran besar berlaku membabitkan sebuah bangunan pencakar langit di bandar Changsha, di tengah China, lapor media tempatan semalam.

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini, namun kebakaran itu menyebabkan bangunan pejabat 42 tingkat itu rosak teruk.

“Asap tebal menyelubungi bangunan itu dan lebih 36 tingkat terbakar dengan api yang sangat marak,” lapor CCTV ketika pemadaman api giat dijalankan di bangunan dengan ketinggian 218 meter yang juga menempatkan pejabat syarikat telekomunikasi milik kerajaan China, Telecom.

Menurut seorang pejalan kaki yang hanya mahu dikenali sebagai Peng, kebakaran itu bermula dari salah satu tingkat bawah bangunan berkenaan dan merebak pantas ke tingkat atas.

“Apa yang saya lihat, kelihatan seperti kebakaran bermula dari luar bangunan,” katanya.

Jabatan bomba Hunan berkata, kira-kira 280 orang anggota bomba dan 36 jentera bomba dikerahkan ke tempat kejadian dengan api dapat dipadamkan pada jam 5.00 petang.

Bangunan tinggi Telecom 218 meter terbakar

Siasatan awal menunjukkan kebakaran besar-besaran bermula selepas dinding luar bangunan itu terbakar.

“Pada masa ini, api telah dipadamkan, dan tidak berlaku kemalangan jiwa,” katanya.

Menurut laporan media tempatan, bangunan Lotus Garden China Telecom yang siap pada 2000 itu pernah menjadi bangunan tertinggi di Changsha dengan ketinggian 218 meter.

Baca Juga : 

Baru sampai airport nak jumpa anak, Sajat kena halau balik semula Australia buat ramai netizen sebak..

Lelaki India muncul manusia kedua terkaya dunia “harta bertambah RM 23.58 bilion sehari”, rupanya ini pekerjaannya

(Video) Steady Paklong menyelam dalam lubang najis, repair saluran tersumbat, “ramai puji, bukan ada yang sanggup buat macam tu”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *